mandag den 19. september 2011

Store bagedag - grovboller med spelt


Sorry det halvrystede billede, men igår stod den på bagedag her til ugen. Så der blev bagt lækker Pizza med spinat, halvgrimme pizzasneglse, som var lavet af noget af dejen til pizaen, bare ruller med hamburgerryg, tomatsovs, ost og peber frugt. Sidst men ikke mindst bagte jeg de lækreste boller.

Grovboller med speltmel
8 stk

Ingredienser
2,5 dl lunkent vand
25 g gær
1 tsk sukker
1 tsk salt
1 æg
100 g groft speltmel
50 g havregryn
100 g hvid hvedemel
150-200 g hvedemel

Opløs gær, salt og sukker i vand. Bland ægget i. Tilsæt speltmel, hvid hvede og havregryn. Tilsæt hvedemelet, jeg brugte omkring 170 g, dejen skal forblive smidig. Æltes godt igennem og hæver ca 1 time. Del derefter dejen i 8 boller og lad dem hæve i ca 30 min. Her kan de evt pensles, men glemte jeg i min store bageiver! Bages ca 15 min ved 200 grader.

/Lise

2 kommentarer:

Bettina sagde ...

Gad virkelig godt jeg var et overskudsmenneske som
Dig søde :) og gad bage og lave til fryseren, er virkelig desværre god til oversptingshandlinger:p haha :)

Unknown sagde ...

Jeg synes bare det er så hyggeligt søde :) Og det er ikk enoget der i min verden er træls at gøre :)
/Lise