tirsdag den 19. juli 2011

Lækre grovboller med rugmel


Disse boller er vidst blevet lavet af flere forskellige bloggere, men denne opskrift kommer fra Line, den eneste ændring jeg lavede var at halvere opskriften, da 12 boller til lille mig og minifryseren var lidt rigeligt. Jeg ville virkelig gerne have en ordentlig basse af en fryser, men igen hvor skulle den så lige stå. ;) Bollerne er rigtig lækre og luftige og er lækre i flere dage.

Grovboller med rugmel
6 stk

Ingredienser
2,5 dl lunkent vand
25 g gær
1 tsk sukker
1 tsk salt
1 æg
75 g rugmel
2 spsk olie
50 g havregryn
250-300 g hvedemel

Opløs gær, salt og sukker i vand. Bland ægget i. Tilsæt olie, rugmel og havregryn. Tilsæt hvedemelet, jeg brugte omkring 280 g, dejen skal forblive smidig. Æltes godt igennem og hæver ca 1 time. Del derefter dejen i 6 boller og lad dem hæve i ca 30 min. Pensel med vand i to omgange og drys med hvad end du ønsker. Jeg brugte sesam, nigellafrø og chili. Bages ca 15 min ved 200 grader.

/Lise

11 kommentarer:

LeneM sagde ...

Mmm, de ser bare gode ud. Dem må jeg prøve og lave i morgen :P Du er dygtig til det der madlavning! Er virkelig misundelig. Du skal starte et kursus med det, så sådan en svagpisser i køkkenet som mig kan lære alle dine tricks :P

Anonym sagde ...

Hvor ser de lækre ud!! Dem bliver jeg vist "nødt til" at bage :-)

Mange hilsner
Birthe

BRUUN by BRUUN sagde ...

Åh, brød (indsæt stort bankende hjerte hér).

Hvorfor skal du altid lave så lækre sager !? :-P

/Linda

Unknown sagde ...

God ide Lene, hvordan gik det? :) Haha ja Lises køkken - for begyndere ;) Haha!

Det synes jeg Birthe, og kan afsløre at de også er ganske glimrende og lækre på trediedagen :)

Haha hvor er du sød Linda, er ked af det, men byder gerne på nybagte boller og varm kakao :D

/Lise

Unknown sagde ...

Er 25 g gær ikk voldsomt meget til 6 boller?

Unknown sagde ...

Hej Birgit, jo det kan nok måske virke voldsomt, men det virker altså :) De smager ikke af gær og de hæver flot og holder sig friske længe :)
Lise

Unknown sagde ...

Hej Lise,

Håber de er velegnede som lidt grove burgerboller - har i hvert fald pulled pork i ovnen og boller til hævning..

/Christian

Unknown sagde ...

Hej Christian,
jeg håber de var gode som burgerboller, har jeg i hvert fald haft succes med :)
Lise

Unknown sagde ...

Hej Lise,

Tusind tak for din opskrift.
Jeg har nu brugt opskriften adskillige gange. Og det ligner slet ikke mig.
Jeg følger som regel aldrig en opskrift og slet ikke flere gange, da jeg eksperimenterer for meget. Men de her, har jeg bagt nu mange gange. Nok netop fordi de er nemme og smager vildt godt, og fordi ingredienserne er noget jeg lige har i køkkenet :-).Og fordi min kæreste og søn (og mine forældre og min søster) også godt kan lide dem, og så er det rart at have noget der er en "sikker succes" (hver gang).

Argh.. lidt eksperimenter har jeg dog gjort. Og egentlig ikke med vilje.
1) Jeg har halveret mængden af gær og har ladet dem koldhæve i køleskabet ca 10-12 timer.

2) Desuden har jeg, nok mest fordi jeg prøvede at huske opskriften, fået tilføjet "for meget rugmel" i forhold til opskriftens angivelser. Jeg har to gange vejet 50g havregryn og 150 g rugmel af. Hvedemel måler jeg aldrig af, det er bare til det..passer.. Men det gjorde slet ingenting. Boller er stadig luftige, bløde og virkelig lækre!

/Gitte

Unknown sagde ...

Hej Gitte,

Tusind tak, det er jeg virkelig glad for. :)
Succesoplevelser i køkkenet er bare så fedt, så er man bare klar på en større udfordring! Det lyder lækkert med koldthævning, det må jeg prøve næste gang! :) De der æg har en virkelig god effekt på konsistensen, er glad for at det er lykkedes for dig hver gang!

Igen mange tak for kommentaren!

Lise

Unknown sagde ...

Så lækker opskrift bruger den både til boller og til franskbrød 🙂 tusind tak for den 🙂
Mvh Liane