fredag den 21. marts 2014

NUOC CHAM (vietnamesisk dipsauce)

Ja det er jo ikke en smuk ting men derimod en nødvendighed med masser af smag når den vietnamesiske mad består af masser af friske grøntsager ligesom lige HER. Jeg lavede dobbelt portion, men vi kunne sagtens have nøjes med en enkelt portion. Jeg brugte mikroovnen til at koge dippen op, da jeg har ladt mig fortælle at der ellers kan dufte meget krads af fisk hvis man gør det. Jeg plejer at bruge dippen som dyppelse til rispapirruller eller over ris. Den kan holde sig på køl ca 3 dage.

NUOC CHAM
Ca 1 dl

Ingredienser
½ dl vand
2 spsk sukker
2 tsk eddike (gerne riseddike)
1 fed hvidløg
½ tsk hakket chili (eller tørrede flager)
3 spsk fiskesauce
Saften af ½ lime

Hæld det hele i en mikro venlig skål og lad det koge op så sukkeret bliver opløst.

Lise

[google47587fa00beb5b81.html]

Ingen kommentarer: