onsdag den 13. april 2011

Grove handies






Uhm bagte disse skønne basser til turen, og de var super gode! Lavet rimeligvis efter en opskrift fra Amo's store bagebog 2, side 46. Men redigerede i mængden af fedtstof samt lavede dobbelt portion.

Handies
16 stk

Ingredienser
500 g Hvedemel
200 g fuldkorns spelt
200 g fuldkornshvedemel
1 dl olie
100 g gær
5 dl mælk
2 tsk salt

Lun mælken og opløs gæren heri sammen med salt. Kom melet sammen med de resterende ingredienser og ælt til en ensartet dej. Lad dejen hæve i 40 min. Del herefter dejen i to, den ene halvdel blev lavet til pølsehorn og den anden til skinkehandies.

Del de to halvdele til 10 firkantede stykker hver og lad dem hæve ca 5 min.

Fyld til skinkehandies
200 g flødeost natural
1 pakke skinke i strimler
1 bundt finthakket purløg
1 tsk dijon sennep
lidt revet ost
salt, peber

Fyldet røres sammen og fordeles på 10 af firkanterne. Fold først dejen fra siderne og derefter i enderne, se billedet.

Pølsehornene blev fyldt med kyllingepølser, ketchup og lidt sød sennep, og foldes på samme måde som skinkehandies'ene. Begge portioner efterhæver i 15 min og pensles med æg. Jeg dryssede med hhv. birkes, solsikkefrø og sesamfrø.

Bages ved 200 grader varmluft i 15 min.

/Lise

3 kommentarer:

Stine sagde ...

Minder mig om at jeg skal have bagt noget mere madpakkemad til fryseren! Det er så kedeligt med rugbrød hver dag, og faktisk også meget nemmere at hive noget op fra fryseren. Den der opskrift må jeg (også) prøve :)

Xenia sagde ...

Mmh, det lyder lækkert. Dem med skinke og oste-fyld lyder lige som noget for mig. Og måske et perfekt alternativ til pølsehorn, når man, som jeg, ikke kan lide dem ;)

Unknown sagde ...

Stine: Det synes jeg du skal gøre, den var i hvert fald et hit hos dem jeg kørte sammen med til Frankfurt. :)

Xenia, jamen de var super lækre, og synes ikke de blev tørre som sådan nogle kan have tendens til :)

/Lise