tirsdag den 11. januar 2011

Bagværk!

Dejen da den var klar til at blive formet.

Boller og pestoboller klar til at komme i ovnen
De færdige lune boller, mums!
Jeg har bagt boller efter min yndlings opskrift. Eller det vil sige har både bagt boller, pesto boller og pølsehorn.

Grov bolledej
12-15 boller

Ingredienser
5 dl lunt vand
50 g gær
ca 2 spsk salt
2-3 spsk olie
2½ dl økologiske 5-gryn (eller havregryn)
2½ dl fuldkorns hvedemel
og hvedemel for resten

Vand, gær, salt og olie røres sammen. De økologiske 5-gryn og fuldkorn melet blandes i.
Der røres mel i indtil det kan æltes, og æltes sammen i 5-10 min, for at få den gode krumme.
Lad dejen hæve i 40-60 min alt efter hvad man lige har tid til.
Ovnen tændes på 200 grader.
Bollerne formes som man vil, og efterhæver i ca 30 min og pyntes med hvad man ønsker.
Jeg bruger som regel sesam, hørfrø, solsikkekerner eller græskarkerner.
Boller bages i omkring 20 min til de lyder hule.

Den her gang brugte jeg noget af dejen til at lave pølsehorn og resten til at lave pesto-boller,
hvor jeg simpelthen bare smurte pesto på bollerne i stedet for almindelig pynt.

Alt i alt god robuste boller som er lækre på madpakken eller til morgenmad.

/Lise

Ingen kommentarer: