lørdag den 10. december 2011

Lakridsmandler



Warning: Stop her, hvis i ikke vil blive afhængige af disse fantastiske lækkerbidder! :D

Jeg har læst om disse lækre ristede mandler svøbt i hvid chokolade og vendt i flormelis/lakridspulver lige her, jeg har dog ændret i mængde og lidt i fremgangsmåde, fordi jeg ikke er så vild med der er alt for meget chokolade til lakridsen. De lød jo helt fantastiske og nu kunne jeg altså ikke strække den længere inden jeg fik købt det dersens lakridspulver. Jeg fandt det forresten i Salling.

Lakridsmandler
En god portion

Ingredienser
200 g mandler
120 g hvid chokolade
4 spsk flormelis
2 spsk lakridspulver

Start med at riste mandlerne til de dufter på en middelvarm pande. Lad dem køle helt af. Smelt halvdelen af den hvide chokolade i mikroovnen og rør derefter resten i, så det ikke er så varmt. Derefter blandes flormelis og lakridspulver i en lille skål. Vend mandlerne med den nu lidt afkølede hvide chokolade og hæld ud på bagepapir. Drys herefter med lakridsblandingen og vend godt godt med fingrene. Når chokoladen er størknet helt efter et par timer kan man ryste mandlerne fra hinanden inde i bagepapiret, og derved bliver de helt dækket med pulver som på mine.

Jeg tror at næste gang de skal laves vil jeg lade dem køle lidt længere inden de bliver vendt med pulveret, for det blev altså noget godt grat. Men tror også det var fordi mandlerne stadig var lune, så vil anbefale man lader mandlerne køle helt af.

Mums, det her er altså en lækkerbid uden lige, i bliver nødt til at prøve dem! De skal i hvert fald i min konfektskål i år. :)

/Lise

12 kommentarer:

Maj sagde ...

Uhmmm - det lyder og ser lækkert ud! Det kunne man da godt lokkes ud i :D

- Maj :)

Bettina sagde ...

Ejj hvor ser de bare lækre ud, sådan nogle kunne jeg godt liii spise nu jeg alligevel ligger her og hænger på sofaen:o)

Marian N. Larsen sagde ...

send lige et kræmmerhus, tak! Mums!

Sussi sagde ...

Mums - de ser virkelig lækre ud!! Bliver nødt til at have købt lakridspulver også.

BRUUN by BRUUN sagde ...

Uhm, de ser lækre ud ! :-)

/Linda

Quyen sagde ...

Det ser jo for lækkert ud! Det må jeg lige lave en dag. Mmh!

Unknown sagde ...

Ja ikke mig, synes bare du skal kaste dig ud i det :)
/Lise

Unknown sagde ...

Du kommer da bare forbi og spiser et par stykker søde Bettina :)
/Lise

Unknown sagde ...

Marian, du må lige kaste dig ud i at lave nogen, de smager såå godt! :)
/Lise

Unknown sagde ...

Ja det kan jeg godt forstå Sussi, forestiller mig også jeg skal bruge det til småkager eller yoghurt is :)
/Lise

Unknown sagde ...

Tak søde Linda, de var også et hit :D
/Lise

Unknown sagde ...

Tak Quyen, det synes jeg bestemt du skal prøve, det var ikke særlig besværligt :)
/Lise