torsdag den 10. november 2011

Pasta med laks i citron-cremesauce


Det her er en af mine favorit retter i fiske genren. Det er relativt nemt og smager helt eminent! Jeg havde et par søde bloggerpiger på igår, og det lod til at de også kunne lide retten, der er i hvert fald aftalt en sushi night snart :) Opskriften er tyvstjålet fra tøsekogebogen, med egne modifikationer dog.

Pasta med laks i citron-cremesauce
3 pers

Ingredienser
3 små rødløg
2-3 fed hvidløg
1 citron (skal + saft)
1 tsk tørret estragon
4 dl madlavningsfløde 8%
100 g babyspinat eller rucola
3 laksefileter
3x75 g tørret grov spaghetti

Sæt vand over til pastaen i en stor gryde med riigeligt salt. Skær rødløget i små både eller ringe (både er pæneste ;)), og hak hvidløget fint. Vask citronen og riv skallen af på et fint rivejern og gem til senere. Skyl rucolasalat eller spinatblade meget grundigt, og dup den helt tør. Dup ligeledes laksen tør. Hæld lidt olie på en stor pande og steg rødløg et par minutter ved høj varme. Sænk varmen lidt og tilsæt hvidløg og steg et par minutter mere. Sæt pastaen over nu. Tilsæt derefter estragon og madlavningsfløde og kog op. Krydr med salt og peber. Læg laksen i og lad småkoge i 4 min. Vend derefter laksen og kog videre i 4 min. Pres derefter saften af en halv citron ned i flødeblandingen, smag til med salt, peber og estragon. Anret på 3 tallerkner med pastaen først, dernæst laksen, saucen og til sidst revet citronskal. Voilá!

Jeg tror at næste gang vil jeg tilsætte lidt mere madlavningsfløde så der bliver mere sauce, men åh hvor er det godt, lav det! :)

/Lise

Ingen kommentarer: