torsdag den 24. november 2011

Gulerodssuppe


Jeg trængte til noget dejlig varm suppe idag, og havde alt i køleskabet til at begive mig ud i en gulerodssuppe. Det har jeg ikke kastet ig ud i før. Har hørt det godt kan blive meget sød, men jeg brugte saften af en halv citron i suppen, da den var færdig. Prøv det! Inspirationen til opskriften kom af en opskrift i kogebogen: den dovne kok. Men jag har lavede mine egne ændriner så vil fristes til at kalde denne for min version ;)

Gulerodssuppe
4 pers

Ingredienser
400 g gulerod
1 stort løg
2-3 cm frisk ingefær
½ tsk stødt koriander
1 knsp knust chili
1 spsk olie
1 hønsebouillon terning
8 dl kogende vand
Salt, peber
Saften af ½ citron
Evt creme fraiche
Nigellafrø

Skær løg og hvidløg i små tern. Skræl og skær gulerødderne i ½ cm tykke skiver. Svits løg, hvidløg, gulerødder, ingefær, koriander og chili i olien i et par minutter. Tilsæt derefter bouillonterning og kogende vand og krydr med masser af salt og peber. Lad det koge ca 20 min ved svag varme, til gulerødderne er godt møre. Blend suppen og smag til med salt og peber. Tilsæt saften af ½ citron. Server med en skefuld cremefraiche og et drys nigellafrø.

Jeg havde desværre ikke mere cremefraiche, så jeg fik den au naturelle kun med nigellafrø. Jeg ville servere den med en god rugbrøds ostetoast. Yum!

/Lise

Ingen kommentarer: