onsdag den 30. november 2011

Farverig svinekødswok ala Lise


Igår kom jeg i tanke om den her opskrift min mor og mig lavede ofte da jeg boede hjemme, og havde egentlig helt glemt den. Og det er da bare for ærgeligt for det er virkelig lækkert og dejlig sundt. Normalt bruger jeg grønne optøede bønner (ca 200g) i stedet for rødkålen, men jeg skriver som jeg lavede det igår. Når det ikke bliver serveret med nudler er der til 2-3 personer, men man kan sagtens få til sat strække til 4 hvis man får nudler til.

Farverig svinekødswok ala Lise
2-3 pers

Ingredienser
1-2 røde chilier
4 fed hvidløg
1 løg
3-4 cm ingefær
1 spsk olie
500 g hakket svinekød 3-7%
1 spsk fishsauce
1 spsk soya
1 spsk sukker
1 mellemstørrelse squash (ca 300g)
250 g rødkål/200 g optøede grønne bønner
1 rød peber

Chilien, hvidløg, løg og ingefær hakket helt fint sammen eller mortes til en pasta. Det er selvfølgelig bedst at morte det til en pasta, men det anden kan godt gå. Halver de grønebønner/snit rødkålen fint, skær squashen i tern og striml peberfrugten. Bland fishsauce, soya og sukker i en lille skål. Steg chili, hvidløg, løg og ingefær ved svag varme i 5-6 minutter. Tilsæt herefter kød og svits ved høj varme til kødet er mørt. tilsæt herefter sukkerlagen og steg videre til sukkeret er opløst. Svits herefter bønnerne/rødkålen, squashen og rød peber ved høj varme i 3-4 min. Servér, evt med nudler til.

/Lise

Ingen kommentarer: