fredag den 26. august 2011

Lises gong bao chicken

Billede fra da jeg gik på den kinesiske mur i 2008
Alle de lækre ingredienser
Yummi, min favorit!
Dette var en ret vi fik da jeg i 2008 var i Kina med min mor. Har mere eller mindre tænkt på den siden og nu skulle det være. Jeg var en tur i Mekong supermarked, der ligger på nørregade. De har alt man nogensinde kommer til at behøve når man skal lave asiatisk mad, og så til meget rimelige priser. Retten er ret stærk, men hvis man tager chillien fra efter man har stegt den i olien burde den være til at spise for de fleste.

Lises gong bao chicken
2 pers

Ingredienser
2 kyllingefiletter
3-4 fed hvidløg
1 bundt forårsløg
2 spsk smagsneutral olie
1 spsk små tørrede chillier (10 stk ca)
1 tsk hele sichuan peber
70 g peanuts (gerne usaltede)
Marinaden
1 tsk salt
2 tsk soya
2 tsk maizena
1 tsk sesamolie
1 spsk vand
Sovsen
3 tsk sukker
1½ tsk maizena
2 tsk soya
3 tsk kinesisk eddike
1 tsk sesam olie
1 spsk vand
½ tsk oyster sauce
Skær kyllingen i 1 cm tern og bland alle ingredienserne til marinaden i en pose. Lad kyllingen marinere deri minimum en time. Skær forårsløg i ca 1 cm skiver, så de cirka er på samme størrelse som kyllingeternene. Skær hvidløgene i fine skiver. Bland ingredienserne til sovsen i en lille skål. Hvis du smager på den kan du smage at den er sur/sød på den helt rigtige måde. Varm en wok eller stor pande op og tilsæt olien. Stir fry de tørrede chillier og sichuan peberne heri i et par minutter. Hvis du ike vil have retten så stærk skal chillierne tages fra efter de er stegt. tilsæt yllingen og steg til ternene skilles, men ikke er gennemstegte. Tilsæt derefter forårsløg og hvidløg og steg med et par minutter. Når kyllingen virker gennemstegt tilsæt sovsen og rør hele tiden til den tykner. Tilsæt til sidst peanutsene og varm det igennem et minuts tid. Server evt med boghvedenudler.

Jeg serverede med boghvedenudler, hvilket var super godt. Jeg købte dem i Mekong for 18 kr.

/Lise

4 kommentarer:

Kathrine sagde ...

Mums det ser godt ud! Den opskrift skal jeg SÅ meget prøve :)

Anne sagde ...

Mums det ser lækkert ud :) Den må altså prøves en dag :)

Anonym sagde ...

Sikke et smukt billed, Lise!! - og maden lyder forjættende, det ryger straks på listen :-)

Mange hilsner
Birthe

Unknown sagde ...

Det kan jeg godt forstå Trine, det er også virkelig lækkert og relativt nemt :)

God idé Anne, tror det vil falde i din smag :)

Taak Birthe, har sådan cirka en million billeder fra muren ;) Hehe sådan skal det gøres ;)

/Lise