fredag den 21. oktober 2011

Brombær/solbær marmelade


Uhm har brugt dagen ude ved min mutti, og der blev fremstillet rigtig lækker solbær/brombær marmelade. Det er lige til at gå til og man kan sagtens halvere portionen hvis det er nødvendigt :)

Brombær/solbær marmelade
6 glas

Ingredienser
1,2 kg brombær og solbær
900 gram sukker
4 tsk jævning til marmelade
2 ekstra spsk sukker
Evt 2 tsk vaniljesukker

Sæt bærrene og sukker til at tø op, hvis dine bær vel at mærke er frosne. Når de har stået lidt sættes de over jævn varme til de koger, og lader derefter koge videre ved svag varme til bærrene er kogt ud. Ca 30-40 minutter. Bland jævningen med den ekstra sukker og hæld langsomt i marmeladen under omrøring, og lad derefter koge 2-3 minutter. Sluk for marmeladen og rør evt vaniljesukker i. Hæld derefter marmeladen på skoldede og atamonbehandlede glas der lukkes med det samme. På grund af det høje sukkerindhold kan marmeladen holde ret længe. :)

/Lise

8 kommentarer:

Annesette sagde ...

Det ser virkelig lækkert ud!!! :)

Bettina sagde ...

Jeg er nok den person i hele verden, der har allermest fritid lige pt, alligevel kan jeg ikke ta mig sammen til sådan nogle ting :( Wah men hvor ser det bare lækkert ud søde :) har heldigvis en veninde der bringer hjemmelavet marmelade til mig engang i mellem :D

Kager skal der til sagde ...

Hej Du har vundet en trøste, i min give away.

Hyggehygge
Marianne

Unknown sagde ...

Det er også rigtig godt. Især på en skive lækkert rugbrød, uhm! :)
/Lise

Unknown sagde ...

Hehe ja det kan man sige du her søde, men er heller ikke noget jeg kaster mig ud i, i mit minimale køkken, kun når jeg er os mutti og har masser af kvadratmeter at boltre mig på :) Men det var meget meget nemt :)
/Lise

Unknown sagde ...

Ej hvor dejligt Marianne, tusind tusind tak :) dropper en mail med det samme :D
/Lise

BRUUN by BRUUN sagde ...

Der er da også en mormor gemt i dig ;-)

Hi hi !

/Linda

Unknown sagde ...

Jep det er sgu herligt at man kan få lov at udfolde sin indre mormor ind imellem :D
/Lise