lørdag den 15. februar 2014

Romkugler aka trøfler


Jeg ved ikke hvad man kalder dem der hvor du kommer fra, men her i Aalborg kalder man dem altså romkugler. Uanset navn eller tilhørsforhold så består de af kagerester(gerne med frosting eller glasur på toppen) som moses godt sammen med lidt hindbærmarmelade og malede nødder til de får den rette konsistens. Sådan synes jeg i hvert fald de er bedst. Jeg rullede dem i finthakkede mandler og pistacier(malet i minihakker forståes). Det er svært at give en opskrift på, meen jeg prøver. Kagen jeg brugte var i øvrigt rester af DENNE

Romkugker (basta!)

Ingredienser
En rest kage 300-400g
1 shot espresso (evt 2 tsk pulverkaffe i 3 spsk kogende vand)
2 spsk peanutbutter/hindbærmarmelade
Noget til at rulle i; hakkede nødder, mandler, krymmel, kokos etc

Mos det hele godt sammen med en gaffel og lad det hvile på køl til det tykner. Hvis det stadig er lidt flydende kan man "jævne" med lidt fintmalede nødder eller mandler efter lyst. Når de er fine i konsistensen rulles de til små kugler på størrelse med en valnød, så de er lige til at hapse. Opbevares i tætlukket dåse i køleskabet i et par dage.

God weekend!
Lise

Ingen kommentarer: