onsdag den 12. oktober 2011

Risotto med ristede champignoner og rejer


Risotto med rejer og ærter
2 pers til hovedret/4 til forret

Ingredienser
1 finthakket løg
2 fed finthakket hvidløg
0,2 dl sherry og 0,8 dl æblejuice ELLER 1 dl hvidvin
200 g champignon
220 g grødris
1 l bouillon eller fond
Salt og peber
25 g smør
friskrevet parmesan
1 dl optøede ærter
20-25 tigerrejer
Saften af ½ citron

Rist champignonerne gyldne og tag dem af varmen. Svits løg og hvidløg til de er klare i lidt olie. Derefter tilsættes risene og steger 2-3 min til de ligeledes er blevet klare. Her kan man tilsætte lidt hvidvin, men idag nøjedes jeg med bouillon. Tilsæt ca 1 dl bouillon af gangen ved lav varme, og før man tilsætter mere bouillon skal den forudgående væske være suget op af risene. Steg samtidigt tigerrejerne møre på en pande, evt i lidt chiliolie, salt og peber. Krydr med lidt salt og rigelig friskkværnet peber. Idag brugte jeg ca 1 L bouillon, men kommer lidt an på fyldet. Når man synes risene er aldente tilsættes ærter og champignonerne. Nu tages risottoen af varmen. Smør, parmesan, og citronsaft tilsættes. Lad stå under låg til det hele er varmt og rør godt rundt, server straks!

Jeg er sikker på man godt kan reducere mængden af smør til 10-15 gram og bruge almindelige rejer. Men denne risotto er helt klart den bedste jeg indtil nu har kreeret. Nom!

/Lise

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Elsker, ELSKER risotto :-)

Mange hilsner
Birthe

Marian N. Larsen sagde ...

Risotto Rocks! Jeg må snart have det på menuplanen herhjemme... mums!

BRUUN by BRUUN sagde ...

RISOTTO LOVE !

/Linda

Unknown sagde ...

Det er også noget af det lækreste man kan forkæle sig selv med Birthe. Tror at jeg vil prøve at bruge perlevyg eller perlespelt næste gang, men nu må vi se om det blir godt ;)
/Lise

Unknown sagde ...

Det synes jeg bestemt Marian, det er såå godt! Jeg plejer at lade det stå som en selvstændig ret i stedet for som tilbehør :)
/Lise

Rikke Rasmussen sagde ...

Hold nu op hvor ser det lækkert ud søde. Jeg har aldrig fået risotto hver, men den der ret ser da bare alt for lækker ud. Det må vidst hellere komme på madplanen snart - husker selvfølgelig at linke, hvis jeg må låne din opskrift :) Knuser

Unknown sagde ...

I DO AGREE LINDA! :D
/Lise

Unknown sagde ...

Hehe det synes jeg du skal søde Rikke, og huske at bruge grødris, de andre er simpelthen for dyre! :D Det er så godt, og man kan self udelade lidt smør hvis det skal være lidt sundere, men man skal aldrig gå ned på parmesan! :)
/Lise