mandag den 31. oktober 2011

Lises chili con carne


Når man går vinterens onde mørke og kulde, så skal man dælme have noget chili! Og en god varm chili con carne med en mase grøntsager er næsten min livret på den her tid af året. :)

Chili con carne
4-5 pers

Ingredienser
1 spsk olie
2 hakkede mellemstore løg/3 små
3 fed hvidløg, hakket
1-2 friske chili i tern / eller 1-2 tsk chili pulver
500 g hakket oksekød max 7%
3-4 revede gulerødder (ca 250g)
1½ reven squash (ca 300g)
2 hakkede rød peber
2 dåser røde kidney bønner
2 dåser hakkede tomater
1 spsk spidskommen
1 tsk paprika
Salt, peber
Lidt vand

Start med at svitse løg, hvidløg og evt frisk chili i den varme olie. Tilsæt derefter kødet og steg det godt igennem, til det er grå. Tilsæt derefter gulerødder, squash og rød peber og svits et par minutter. Tilsæt derefter tomater, evt tørret chili, spidskommen og paprika. Krydr med salt og peber. Lad koge godt igennem i minimum 30 min. Tilsæt derefter de afdryppede og skyllede bønner sammen med ca 2 dl vand og lad hele retten koge igennem i minimum 15 min.

Jeg spiser som oftest chili con carne med creme fraiche/græsk yoghurt, revet ost, lidt avokado og gerne nachis chips. Men når det skal være sundt så nøjes med en mager græsk yoghurt. Det er virkelig den bedste comfort food i verden. Enjoy. :)

/Lise

8 kommentarer:

Maja sagde ...

MUMS det ser da lækkert ud :)

Rikke Rasmussen sagde ...

Uh hvor ser det lækkert ud :) .. Her har den stået på laks i hvidvinssauce med grov pasta til - det var dæmle også lækkert :)

Unknown sagde ...

Taak Maja, det var også super lækkert :)
/Lise

Unknown sagde ...

Taak søde Rikke, Det var også niice :)
Eij det lyder også super lækkert, det kunne jeg godt lige spise ;)
/Lise

Anonym sagde ...

Uhh det ser godt ud.. Og sjovt nok er det også det den står på herhjemme i denne uge.. :-)

Unknown sagde ...

Det kan jeg dælme godt forstå :) Det er også bare lækkert og varmende. :)
/Lise

TineD sagde ...

Uhm, der er nu ikke noget som en god chilli con carne! :-)

Pssst, der er giveaway på min bog: http://madmusikmode.blogspot.com/

/Tine :-)

Unknown sagde ...

Nej det er der virkelig ikke :)
Uh det vil jeg da kigge på med det samme :)
/Lise