mandag den 7. februar 2011

Ultralækre gulerodsbrud



Disse gulerodsbrød er oprindeligt fra AMO's bagebog, men jeg har ændret lidt i opskriften, så skriver den som jeg har levet den. Den originale opskrift findes i AMO's bagebog 3. Den proteinrige mel køber jeg i Aldi for kun 1 kr mere end almindeligt hvedenel, og jeg skal love for at det hæver godt!

Gulerodsbrud
12 meget store styk

Ingredienser
200 g fuldkornshvedemel
200 g hvid hvede
Ca. 500 g proteinrigt hvedemel
50 g gær
5½ dl lunkent vand
50 g sukker
½ dl olie
2 æg
150 g solsikkekerner
4 revne gulerødder

Opløs gæren i vandet. Udrør fuldkornshvedemel, hvid hvede, salt og olie heri. Tilsæt hvedemelet og ælt dejen i ca 5 min til dejen er smidig. Lad dejen hæve ca 1 time under et viskestykke.

Lav en fordybning i midten af dejen og slå æggene ud i fordybningen. Kom også solsikkekerner og revne gulerødder deri. Folde dejen sammen til en bolle og hak dejen i småstykker med en kniv. herved fordeler man fyldet i dejen. Dejen skal være ret ujævn.

Dejen deles i 12 dele(evt flere, da mine blev store som thekopper) og hæver på en plade i 1 times tid.  Herefter bages bollerne i ca 15 min ved 220 grader.

Super lækre boller, som er bløde og lækre indeni men sprøde udenpå. Jeg har tilsat lidt ekstra gods, så de også kan gå som sandwichboller. Jeg tror at næste gang jeg laver dem laver jeg 18 i stedet for da de blev ret store.

/Lise

Ingen kommentarer: