lørdag den 5. februar 2011

Lakse spinat tærte & mexi style tærte

Mums, lavede tærte til min egæster igår og de blev rigtig gode. Jeg fik desværre ikke taget nogle billeder, da jeg hyggede sådan med gæsterne ;)

Tærtebund
1 stk tærte

Ingredienser
3 dl grahamsmel
2 spsk hvedemel
1 tsk salt
1 dl kold vand
1 dl olie

Ingredienserne røres sammen og hviler i køleskab minimum 1 time. Når dejen skal bruges trykkes den bare ud i formen med fingrene. Jeg synes ikke det er nødvendigt at forbage dem.
Jeg lavede 2 af disse, da jeg lavede to tærter. Jeg lavede dem desuden dagen før, og lod dem overnatte i køleskabet, det kan man sagtens!

Spinat lakse tærte
3-4 pers

Ingredienser
2 lakse fileter (250-300 g)
10-15 kugler frossen spinat
1 håndfuld revet ost
evt lidt hakkede valnødder
1 dl fløde eller kaffefløde
1 dl mælk
3 æg
salt, peber og friskrevet muskatnød

Laksen skæres i små tern og fordeles på den ubagte tærtebund. Spinaten overhældes med kogende vand og står til de er optøet, hvor det er vigtigt man knuger væden helt ud af den. Spinaten fordeles over laksen. herover drysses der med ost og evt med hakkede valnødder.  Æggecremen piskes af æggene, fløden, mælken og krydderier. Til denne er det vigtigt at cremen krydres godt og gerne med masser af muskat og peber. Cremen hældes over tærten og denne bages ved 200 grader i ca 45 min.
Opskriften stammer fra min mors lager, så kan desværre ikke henvise til den rette ejermand.

Mexi style lasagne
3-4 pers

Ingredienser
300 g hakket oksekød
1 stort hakket løg
1-2 fed hvidløg hakket
chili og paprika
salt og peber
1 dåse flåede tomater
ca 100 g blok feta
evt sorte oliven til pynt
1 dl fløde eller kaffefløde
1 dl mælk
3 æg
salt, peber

Kødet svitses sammen med løg og hvidløg til det er mørt. Det skal krydres til det her den rette mexikanske smag, alt efter smagsløg. Lad blandingen køle lidt ned. Når blandingen er kølet lidt ned lægges den på den ubagte tærtebund. Heroven på fordeles tomater. Hvis de er meget vandige så lad den helt tynde væde dryppe af. Ovenpå tomaten fordeles fetaen der smuldres og til sidst oliven. Æggecremen tilberedes som ovenstående, dog uden muskat. Tærten bages igen ved 200 grader i ca 45 min.

Beklager virkelig de manglende billeder, men synes det er virkelig lækre tærter, i hvert fald mine to yndlings.

/Lise

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Mente selvfølgelig mexi style tærte :)