lørdag den 15. marts 2014

Skønne kerne knækbrød


Det er virkelig underligt jeg aldrig har bragt en opskrift på de her mega lækre knækbrød. Min mor har bagt dem i mange år og nu har jeg dælme fået smag for dem. Der er lidt hvedemel i, men det lader jeg mig altså ikke skræmme af, de smager fantastisk. Især med en skive god ost. De er nemme at røre sammen og rulles bare mellem to lag bagepapir, easy peasy. Jeg har erstattet 1 dl hvedemel med 1 dl hvedeklid, men hvis man hellere vil bruge hvedemel gør man bare det. Og igen hvis man vil udelade fx græskarkerner kan det jo bare erstattes med ekstra af det andet.

Kerne knækbrød
Mange

Ingredienser
1 dl havregryn/rugflager
1 dl sesam
1 dl hørfrø
1 dl solsikkekerner
1 dl græskarkerner
1 dl hvedeklid
1 dl rugmel
1½ dl hvedemel
1 tsk salt
1 tsk bagepulver
1 dl olie
2 dl vand

Tænd ovnen på 200 grader. Rør alle ingredienserne sammen og rul ud mellem to lag bagepapir. Der bliver tre lidt små plader. De skal rulles ret tyndt, ca 3-4 mm og skæres derefter ud i passende tern. Bages i 12-15 minutter. Måske mere men i min ovn fik de 13-14 minutter, men pas på de får hurtig masser af farve. Server med masser af ost og vin, det er jo weekend. :)

Lise

Ingen kommentarer: